Aikuisten Mikkeli



Saarna Vaasan kirkossa Mikkelinpäivänä 2.10.2016

1. Moos. 28: 10-17

Jaakob oli nuorempi Iisakin kahdesta pojasta ja hän anasti äitinsä Rebekan viekkaan neuvon avulla isältään siunauksen, joka olisi kuulunut vanhemmalle veljelle Eesaulle. Jaakob naamioitui ja valehteli isälleen. Tuon jälkeen äiti ja isä kehottivat yksissä tuumin Jaakobia lähtemään matkaan ja ottamaan itselleen vaimon Mesopotamiasta, eli nykyisestä Irakista. Sieltä Abraham oli lähtenyt kohti luvattua maalta, ja sieltä Abrahamin palvelija oli noutanut Jaakobille vaimon, Rebekan.

Jaakob lähti matkaan eivätkä tunnelmat olleet aivan ruusuiset. Hän pelkäsi veljensä Eesaun vihaa, hänellä on syytä olla huonolla omallatunnolla omasta kaksinaamaisuudestaan. Tulevaisuus ei näyttänyt valoisalta. Matkalla hän näki unessa enkeleitä, jotka kulkivat portaita ylös ja alas. Raamatussa enkelit tuovat viestiä Jumalalta tai johdattavat ja varjelevat matkalla. Enkelit ovat läsnä myös kuoleman hetkellä ja kantavat kuolleen taivaaseen, Aabrahamin helmaan. Jumala on luonut enkelit samoin kuin ihmiset, ja ainakin jotkut enkelit voivat nähdä Jumalan kasvot. Siksi enkelit voivat toimia välittäjinä Jumalan ja ihmisen, taivaan ja maan välillä. Enkeliuni oli Jumalan lähettämä.

Unet kertovat tiedostamattomista tunteistamme, ajatuksistamme ja toiveistamme. Mutta niitä on aika vaikea tulkita. Ajattelen, että joskus, vielä tänäkin päivänä, Jumala voi puhua meille unessa. Kerran sanoin, että Jumala ei enää puhu unissa. Jumalalla oli huumorintajua, sillä hän antoi minulle unen, joka toteutui vuorokauden sisällä aivan yksityiskohtaisesti ja kirjaimellisesti. Minua ja perhettäni on lohduttanut myös eräs enkeliuni. Kun sisareni kuolivat auto-onnettomuudessa, siinä lähellä olevassa talossa oli joku nähnyt unen, että oli enkeli tiellä. Se lohdutti meitä, sillä ilmeisesti kyseessä ei ollut suojelusenkeli, vaan enkeli, joka on paikalla kuoleman hetkellä. 

Jaakob ei nähnyt unessaan pelkästään enkeleitä, vaan hän näki, että Jumala oli hänen vieressään ja puhui hänelle. Jumalalla oli kahdeksan lupausta. Hän lupasi Jaakobille maata ja paljon jälkeläisiä. Kolmanneksi hän lupasi, että Jaakobin suku levittäytyy laajalle. Ja sitten hän lupasi Jaakobille siunauksen, joka tulee hänen kauttaan kaikille kansoille, myös suomalaisille. Jaakob ei ollut tehnyt mitään sellaista hyvää, että hän olisi itse ansainnut tuon ihmeellisen siunauksen. Mutta Jumala oli valinnut hänet Israelin kansan ja Vapahtajamme esi-isäksi.

Viides lupaus oli, että Jumala on aina Jaakobin kanssa ja kuudes, että Jumala varjelee Jaakobia. Ehkä varjeluksen käytännön toteuttajina ovat joskus Herran enkelit, tai se johdatus minkä varassa Jaakob sai elää. Seitsemäs lupaus oli, että Jumala tuo Mesopotamian-retkeltä Jaakobin takaisin Luvattuun maahan. Viimeinen lupaus oli, että Jumala ei koskaan hylkää Jaakobia.

Kun Jaakob heräsi unestaan, hän sanoi, että onpa tämä pelottavan pyhä paikka. Tämä on varmaan Jumalan asuinsija ja taivaan portti, kun enkelitkin sillä tavalla kulkivat ylös ja alas. Hän pystytti tuolle paikalle kiven, ja päätti ehkä myöhemmin pystyttää tuolle paikalle pyhäkön, Jumalan huoneen Betelin, jos Jumalan lupaukset toteutuvat. Ja kyllä ne toteutuivat Jaakobin elämässä, vaikka elämään sisältyi myös monenlaisia vastoinkäymisiä ja murheita. 

Oikeastaan nuo Jaakobin lupaukset kuuluvat Jeesuksen tähden meille kaikille. Olemme saaneet kodin ja asuaksemme hyvän maan. Kaikki eivät saa omia lapsia, mutta heilläkin voi olla paljon lapsia. Erityisen tärkeältä tuntuu, että Jumala antaa ja on antanut omilleen siunauksen jo kasteen hetkellä: Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi. Se siunaus on luettu sinulle, jos sinut on kastettu. Jeesus myös uudisti lupauksen, että Jumala on kanssamme. Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti. On olemassa pyhä tila, kuten tämä kirkkotila, missä Jumala on erityisellä tavalla kohdattavissa sanassa ja sakramenteissa. Mutta hän on luvannut olla sinun ja minun kanssa kaikkialla, myös arkipuuhissa ja siellä kotona radion äärellä. Kirkko on pyhä tila, mutta se ei ole ainoa paikka, missä Jumala on kohdattavissa. Tässä kohdassa tahdon myös muistuttaa, että jos siellä radion äärellä on joku, joka ei enää jaksa tulla kirkkoon - voit pyytää seurakunnasta että sinulle tuodaan ehtoollinen kotiin. Pappi voi tulla antamaan ehtoollisen tai diakoni voi tuoda messusta siunattua leipää ja viiniä. Kotona voidaan viettää pyhä hetki, nauttia enkelten leipää.

Jumala tahtoo varjella meitä. Se ei tarkoita, etteikö voisi tulla onnettomuuksia ja sairauksia, mutta hän tahtoo varjella meidän uskoamme niin että pääsisimme ikuiseen elämään. Hän on se Kaikkivaltias, joka johdattaa lähtömme ja tulomme. Eikä hän koskaan hylkää sinua, ellet itse päätä lähteä pois hänen luotaan. Hänen omanaan pääset perille siihen Luvattuun maahan, missä ei enää ole perhehuolia eikä ristiriitoja eikä mitään kipua ja sairautta.

Enkelit kulkevat tänäänkin ylös ja alas. Ne ovat läsnä erityisesti syntymässä, ja lapsissa taivas ja maa kohtaavat, sillä lasten enkelit näkevät Taivaan Isän kasvot. Siksi on hyvä, että täällä kirkossa on lapsia antamassa meille iloa ja toivoa. Siksi lapsia ja lasten elämää tulee kunnioittaa aivan erityisellä tavalla. Tänään minulla on tärkeä tapaaminen, kun saan ensimmäistä kertaa kohdata toisen lapsenlapseni - enkelit ovat varmasti läsnä. Myös läheisen kuoleman hetkellä saattaa kokea pyhän hetken, aavistaa enkelien läsnäolon. Emme tiedä missä kaikkialla Jumalan palvelijat ja sanansaattajat toimivat, emmekä juurikaan näe sitä, mutta voimme rukoilla Jumalaa, että hänen pyhät enkelinsä varjelisivat meitä kaikelta pahalta. 

Ihmeellisen valoisa ja rohkaiseva on tämä kertomus. Jaakob on perheen sisäisten ristiriitojen keskellä. Hän on epävarma, onneton ja yksin. Hän on pitkällä ja vaikealla matkalla, nukkuu taivasalla kivi päänalusena. Ja juuri siinä paikassa on taivaan portti ja Jumalan asuinsija. Tällä tavalla Jumala ja hänen sanansaattajansa lähestyvät meitä rakkaasti juuri silloin, kun emme sitä ansaitse ja odota. Juuri silloin, kun olet heikko etkä pysty järkeilemään etkä vastustamaan Jumalaa ja Vapahtajaa Jeesusta, hän tulee ystävällisenä sinun luoksesi, laskee kätensä sinun pääsi päälle, ottaa pois taakat ja antaa sinulle lahjaksi kaiken mitä elämässä tarvitset, rakkauden, oman hyvyytensä ja pyhyytensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti