Uskon tie

Ei uskoon voi tulla
Mediassa saatetaan asettaa koukkuja, että saataisiin klikkauksia, että ihmiset kiinnostuisivat. Taisi samarialaisella naisellakin olla hyvä koukku, kun sai kaupunkilaiset kiinnostumaan Jeesuksesta.

Toistakymmentä vuotta sitten taisin itse olla mukana yhdenlaisessa koukussa. Minusta tehtiin TV-dokumentti Tosi tarina: Äiti ja pappi. Tuo ohjelma alkoi räväkällä ingressillä tähän tapaan: Joskus rippikoululaiset kysyvät että kuinka voi tulla uskoon. Minä vastaan että voi rakkaat nuoret, ei uskoon voi tulla.- Usko on Jumalan lahjaa. Kai se herätti kiinnostusta että mikä pappi tämä on, joka sanoo, että ei uskoon voi tulla.

Sain tuosta jonkin verran kielteistä palautetta, ja ihan syystäkin. Kyllä minä kärjistin, vaikka olihan siinä totuuden siemen, hyvinkin luterilainen. Me luterilaiset yritämme ymmärtää uskon asioita Raamatun pohjalta ja Raamatun ymmärtämisessä meillä on apuna uskontunnustukset ja evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat. Nämä tunnustuskirjat kirjoitettiin 1500-luvulla ja näihin kuuluvat myös katekismukset, iso ja pieni.

Pelastuksen tiestä sanotaan näissä kirjoissa, että ihminen pääsee Jumalan yhteyteen ja taivaaseen uskon kautta ja yksin armosta. Usko ei tarkoita vain historiallista tietoa ja totena pitämistä – että Jeesus on elänyt ja kuollut ristinkuoleman. Usko on luottamusta siihen, että Jumala on meitä kohtaan armollinen, meillä on syntien anteeksiantamus Kristuksen tähden. Miten tällaisen uskon sitten saa?

Uskoa ei voi itsestään pusertaa

Lutherin mukaan kastettu vauva on aivan uskovainen. Hän saa kasteessa uskon ja Pyhän Hengen lahjan. Me aikuiset usein epäilemme, mutta lapsi on täynnä uskoa ja luottamusta Jumalan hyvyyteen. Niinpä usko ei ole jotain mitä voisi itsestään pusertaa. Täällä Tunnustuskirjoissa on sellainen kirja kuin Yksimielisyyden ohje, ja siinä sanotaan, että ihmisen ymmärrys ja järki ovat hengellisissä asioissa sokeat niin että ihmisen tahto on kääntynyt pois Jumalasta. Pyhä Henki tekee ihmisessä työtään, vaikka täällä kirkossa, kun ihminen kuulee Raamatun sanaa, missä Jumala tarjoaa hänelle armoa ja rauhaa. Silloinkaan ihmisen vapaa tahto ei pysty tekemään mitään tarttuakseen tuohon armoon. Ihminen ei osaa kääntyä Jumalan puoleen eikä kykene mitenkään valmistautumaan armon vastaanottamiseen. Ei pysty omin voimin päättämään, että nyt minä uskon.

Tätä minä niillä sanoilla tarkoitin, mutta eihän muutamalla sanalla pysty sanomaan tärkeän asian kaikkia puolia.

Eikö olekin hankalaa, jos jotkut tuntuvat vaativan meiltä uskoon tulemista, kun emme me voi sellaista päättää, että nyt minä ryhdyn uskovaiseksi. Tuo sana uskova, uskovainen, tuntuu vaativalta. Aika monet sanovatkin jotenkin vähätellen, että en minä mikään uskovainen ole, vaikka minusta näyttää, että ovat hyvinkin uskovaisia: rukoilevat iltaisin ja joskus päivälläkin, kastattavat lapsensa, toivovat että taivas on.

Mitä ja millaista usko on?
Ennen kuin osaan selittää, miten uskovaksi voi tulla tai kuka voi ajatella olevansa uskova, pysähdyn miettimään, mitä usko on.

Tämän päivän Raamatun teksteistä se kävi hyvin ilmi. Heprealaiskirjeen tekstissä oli Uuden testamentin ainut määritelmä uskosta: Usko on sen todellisuutta mitä toivotaan, sen näkemistä mitä ei nähdä. Usko siis toivoo että on enemmän kuin tämä luonnonlakien rajoittama arkitodellisuus. Se luottaa siihen, että on enemmän kuin mitä voimme nähdä. On Jumala ja toinen todellisuus. Sitten heprealaiskirjeen tekstissä kuvattiin, miten tämä usko vaikutti monien ennen Jeesusta eläneiden Vanhan testamentin pyhien elämässä: Abelin ja Henokin, Nooan ja Abrahamin. Usko vaikuttaa elämään. Uskova haluaa noudattaa Jumalan tahtoa ja turvautua häneen.

Siellä välissä oli lause, johon pysähdyin iloiten: Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa, ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä. Tuntuu, että tässä kohdassa on kerrottu jotain minun uskostani ja ehkä sinunkin. Uskon että Jumala on olemassa ja haluan etsiä häntä. Ja se riittää, Jumala iloitsee siitä uskosta.

Vanhan testamentin tekstissä Jesajan kirjassa oli samanlaista sävyä. Siinä sanottiin: Jumala odottaa, että voisi olla armollinen. Ja sinä puolestaan olet autuas, jos odotat häntä. Kun huudat häntä avuksi, hän armahtaa. Hän ei anna aina kaiken mennä hyvin, voi tulla köyhyyttä ja vaikeuksia, kapea leipä, mutta hän ei halua kätkeytyä sinulta, vaan tahtoo näyttää tien ja opastaa sinua matkallasi. Vähän niin kuin navigaattori: Tässä on tie, kulkekaa sitä. Sellaisessa hyvässä johdatuksessa on turvallista kulkea elämän eri vaiheissa. Tietää että löytää perille ja matkalla on tarkoitus.

Miten uskovaksi tullaan?

Uudessa testamentissa puhutaan uskovista. On pakanoita ja sitten on heitä jotka ovat alkaneet uskoa Jeesukseen ja seurata häntä, tulleet uskoviksi. Heidän uskonsa on syntynyt siitä, että he ovat saaneet kuulla Jeesuksesta tai ihan itse kohdata Jeesuksen. Tämän päivän evankeliumissa samarialainen nainen kertoi kaupunkilaisille Jeesuksesta, jonka oli kohdannut kaivolla, ja ihmiset uskoivat. He menivät kaivolle ja pyysivät Jeesusta jäämään. Kun Jeesus puhui heille, he alkoivat luottaa siihen, että hän on Jumalan Poika ja maailman pelastaja. Jeesus synnytti heissä uskon, heistä tuli uskovia.

Jos et halua tulla uskovaksi niin ei kannata kuunnella Jeesuksen sanoja eikä niitä ihmisiä, jotka kertovat hänestä. Mutta jos kaipaat Jumalaa, tule kirkkoon tai osallistu radion kautta, ole mukana etsivien ja odottavien joukossa. Raamatussa sanotaan, että Usko syntyy kuulemisesta ja kuulemisen synnyttää Kristuksen sana (Room. 10.17).

Joitakin vuosia sitten rippikoululaisille pidettiin kovaäänisiä gospelkonsertteja ja sellainen oli jonkun koulun juhlasalissa. Miksaaja lähti kai siitä, että kun rummut soi kovalla niin täytyy miksata niin että kaikki soittimet kuuluvat ja volyymi oli sitten tosi suurella. Eräs kollega sanoi, että tämä onkin nyt huono juttu, kun usko tulee kuulemisesta ja me viemme näiltä kuulon heti rippikoulun alussa. Onneksi ne kovaäänisimmät konsertit lopetettiin.

Toki kuurokin voi kuulla monin tavoin. Riittää että on kuulolla tavalla tai toisella. Jeesus on läsnä siellä missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään. Erityisesti voit kohdata hänet ehtoollisella. Jumala voi sanan ja sakramenttien välityksellä antaa sydämeesi uskon lahjan. Ja hän voi varjella sen uskon ja kaipauksen, jonka olet jo kasteessa saanut omaksesi. Usko antaa iloa ja halua tehdä hyvää ja kertoa muillekin, että Jeesus on hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti