Epäilevä edelläkävijä



Saarna 3.adventtina 13.12.2015 Vaasan kirkossa
Evankeliumi: Matt. 11:2-10

Paha maailma ja Johannes edelläkävijä


Viime aikoina on usein tullut mieleen, että maailma on oikeasti paha, täynnä epäoikeudenmukaisuutta, vääryyttä, rakkaudettomuutta, murhanhimoa ja epätoivoa. Enkä valitettavasti voi sulkea tuota kaikkea itseni ulkopuolelle, vaan löydän siivottavaa myös omasta sydämestäni. Johannes Kastajan saarnaa kannattaa kuulla tänäänkin.

Matteuksen evankeliumin mukaan Johannes Kastaja alkoi julistaa Juudean autiomaassa, asumattomalla seudulla: Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle. Hän oli erakko, uskonnollinen kilvoittelija, joka pukeutui kummallisesti ja söi paimentolaisten käyttämiä luonnon antimia: heinäsirkkoja ja villihunajaa.

Joskus olen kohdannut jonkun erikoisen persoonan, joka on ojentanut kätensä ja tietämättä ajatuksistani sanonut jotain sattuvaa. Olen miettinyt että Jumala näyttää puhuvan ja rohkaisevan joskus tällaisten outojen tyyppien kautta.

Jotain karismaattista Johannes Kastajassa oli, sillä hänen luokseen tuli paljon väkeä kaupungista ja kaikkialta maaseudultakin. He tunnustivat syntinsä ja Johannes kastoi heidät Jordanissa. Ehkä he olivat niin epätoivoisia, niin köyhiä ja sairaita, että he tulivat vähän niin kuin ihmiset saattavat tulla uskonnollisen kaatajan luo. He saattoivat ajatella sen ajan tapaan, että heitä vaivasi joku demoni, joka oli aiheuttanut heidän sairautensa, tai ehkä joku tiedostettu tai tiedostamaton synti oli syynä heidän onnettomuuteensa. He toivoivat että Johanneksen kaste pesee pois kaiken pahan.

Johannes Kastaja julisti että minun jälkeeni tulee minua suurempi. Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Aivan kuin hän olisi sanonut, että kaikki ei ratkea tässä rukousjonossa, mutta toivoa on. Minä en pysty auttamaan teitä kaikkia, mutta on yksi joka pystyy, ja hän tekee sen omalla tavallaan.

Onkin yksi keino, millä sanankuulija pystyy arvioimaan, onko julistus Jumalan mielen mukaista. Saarnaaja, joka kokoaa laumaa itsensä ympärille ja korostaa itseään, on väärällä asialla. Julistaja joka osoittaa tietä Jumalan ja Jeesuksen luokse, on oikealla asialla. Väärän opin välttäminen ei riitä, vaan olisi hyvä jos näissä puheissa olisi oikeaa oppia, osoitettaisiin tietä Jeesuksen luokse.

Jyvät ja akanat erotellaan

Johannes huomasi, että hänen kasteelleen tuli myös fariseuksia ja saddukeuksia ja hän puhutteli heitä kovin sanoin: Turha luulla että voisitte välttää tulevan vihan. Hän saarnasi myös korkeaa moraalia: Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy. Jos puu ei tee hyvää hedelmää, se kaadetaan ja heitetään tuleen. Hän joka tulee minun jälkeeni, puhdistaa peltonsa, kokoaa hyvät jyvät aittaan, mutta polttaa ruumenet tulessa, joka ei koskaan sammu.

Samaa apostoli Paavali kirjoitti tämän päivän epistolassa: Herra on minun tuomarini. Kun hän tulee, hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset. – Ei riitä se että olemme ihmisten mielestä hienoja, Jumala näkee sydämeen. Ei haittaa, vaikka ihmiset pitävät meitä arvottomina, Jumala näkee sydämeen.

Johannes epäilijä

Raamattu on kirjoitettu myös epäilijöiden lohdutukseksi. Jeesuksen lähipiirissä oli Tuomas epäilijä ja myös tulisieluisella profeetalla Johannes Kastajalla oli epäilyksen hetkiä. Jordanilla saarnatessaan ja kastaessaan ihmisiä hän oli tunnistanut, että Jeesus on häntä suurempi, osoittanut häneen ja sanonut: Katso Jumalan Karitsa! Mutta elämän epäoikeudenmukaisuus ja kärsimykset johdattivat hänet miettimään, oliko Jeesus sittenkään Messias.

Kun hän nuorena paastosi erämaassa, hän varmasti ajatteli sitä mitä oli kuullut kerrottavan omasta merkillisestä syntymästään. Hän uskoi, että kerran kaikki muuttuu, hänellä on tärkeä elämäntehtävä. Hän saa olla mukana historian käänteessä, nähdä miten vapaus koittaa. Vankilassa tuli mieleen että tässäkö kaikki oli. Onko Jeesus sittenkään se joka pelastaa juutalaiset? Ja mistä hän pelastaa? Jeesukselle on viety sana, että Johannes on vankilassa, mutta mitään apua ei kuulu.

Jeesus ei tuntunut vastaavan Johanneksen odotuksiin. Johannes odotti sittenkin toisenlaista Messiasta. Jyvät eroteltaisiin akanoista ja oikeus voittaisi. Mutta Jeesus kuului kulkevan ympäri Galileaa saarnaten ja parantaen sairaita. Hän saarnasi vuorella, että murheelliset ovat autuaita ja nälkäiset ravitaan. Armolliset saavat armon ja vainotut paikan taivaassa. Hän saarnasi sovintoa ja vihamiesten rakastamista. Hän opetti rukoilemaan ja käski luottamaan Jumalan huolenpitoon. Hän söi ja joi ja varoitti tuomasta hurskaita tekoja ihmisten silmiin. Hän paransi monia sairaita mm, mykän, halvaantuneen, spitaalisia ja sokeita. Hän julisti syntejä anteeksi pyytämättä. Hän lähetti opetuslapset saarnaamaan ja sanoi, että joka elämänsä minun tähteni kadottaa, löytää sen.

Johannes Kastaja virui vankilassa eikä ollut enää ollenkaan varma, oliko Jeesus se jonka oli määrä tulla ja oliko Johanneksen omalla elämällä ja julistuksella ollut mitään tarkoitusta. Oletko sinä se, Johannes lähettää kysymään. Ja Jeesus vastaa epäsuorasti viitaten Jesajan kirjan ennustuksiin joiden mukaan silloin kun syntyy valtatie, Pyhä tie, silloin aukenevat sokeiden silmät ja kuurojen korvat avautuvat ja rampa hyppii kuin kauris ja mykän kieli laulaa riemuaan. Varmuutta Johannes ei saa, hän joutuu kuolemaan toivon varassa. Herodes teloittaa hänet vaimonsa ja tyttärensä pyynnöstä.

Johannes Kastaja on todella elänyt ja hänet teloitettiin. Hänestä kertoo myös juutalainen historioitsija Josefus. Josefus kertoo, että Johannes kehotti juutalaisia hyvään elämään ja kastoi heitä, ja koska niin monet innostuivat Johanneksen opetuksesta ja kerääntyivät hänen luokseen, Herodes alkoi huolestua tilanteesta, ja katsoi viisaaksi surmauttaa hänet ennen kuin kapina saisi alkunsa. Johannes vangittiin ja lähetettiin Makhairuksen linnaan ja teloitettiin siellä. Se, että Josefus kertoo Johannes Kastajasta ja hänen teloituksensa syistä toisin kuin evankeliumit, vahvistaa, että Josefuksella on omat lähteensä, ja että Johannes todella on yhtä historiallinen henkilö kuin Jeesuskin.

Johannes ja toisenlainen valtakunta

Johannes jäi juonittelujen jalkoihin, hän ei osannut pelata eikä laskelmoida, hän oli petettyjen ja köyhien puolella ja kehotti laupeuteen: Jos sinulla on kaksi paitaa, anna toinen sille jolla ei ole ja jos sinulla on ruokaa, anna sille jolla ei ole. Älä petä veljeäsi tai puolisoasi, käänny ja tee parannus. Johannes edusti toisenlaista valtakuntaa. Hän oli profeetta, joka ui vastavirtaan ja raivasi tietä Jeesukselle ja hänen toisenlaiselle valtakunnalleen.

Jumalan valtakunta on toisenlainen kuin mitä odotimme. Joskus tuntuu vaikealta uskoa siihen, että lähimmäisenrakkaus ja anteeksiantaminen voisivat toimia ja auttaa tässä maailmassa, missä valta kuitenkin on harvojen käsissä. Jumalan näkyvä oikeudenmukaisuuden ja rakkauden valtakunta tuntuu viipyvän.

Nytkin Jeesus hämmästyttää, kun hän vastaa pyyntöihin toisin kuin uskon ja toivon. Joudun taipumaan asioihin, jotka eivät ole mieleisiä. Minut on kuitenkin kastettu Jeesuksen Pyhän Hengen kasteella, jokainen Jeesukseen kastettu on vahvoissa käsissä.

Johannes Kastaja rohkaisee tänään kysymään. Jeesus saa vastata. Hänen vastauksensa saattaa olla epäsuora, mutta se on kuitenkin hänen rakastava vastauksensa, jolla hän tahtoo vahvistaa uskoani.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti