Saarna laskiaissunnuntaina 7.2.2016 Vaasan kirkossa
Ensimmäinen lukukappale: Jes. 58:1-9Toinen lukukappale: 1 Kor. 13
Evankeliumi: Luuk. 18:31-43
Raamatun lukeminen
vai lähimmäisenrakkaus
Onko sinulla joskus huono omatunto siitä, että et ole
rukoillut tarpeeksi tai et ole jaksanut lukea Raamattua tai käydä kirkossa?
Minulla joskus on. Olen nuorena saanut vahvan opetuksen, miten tärkeitä nämä
asiat ovat. Tässä eräänä aamuna havahduin siihen, että viimeisellä tuomiolla
Jeesus ei kuitenkaan sano, että sinä et lukenut tarpeeksi Raamattua etkä
viipynyt rukouksessa, vaan hän kiinnittää huomionsa siihen, miten olen
kohdannut toiset ihmiset: olenko auttanut kodittomia, ruokkinut nälkäisiä ja
auttanut apua tarvitsevia. Näillä kahdella asialla on kylläkin yhteys: hengellisellä
ravinnolla ja lähimmäisenrakkaudella.
Ihan hiljakkoin luin jostain ajatuksen, että nykyisin kirkko
kiinnittää huomionsa tämänpuoliseen puuhasteluun, hyvän tekemiseen. Kirkko on
kuitenkin olemassa jotta kuultaisiin evankeliumi syntien anteeksiantamuksesta
ja iankaikkisen elämän toivosta. - Minusta olisi parasta jos nämä asiat
olisivat balanssissa. Ei joko tai vaan molemmat. Kirkolla on evankeliumin aarre
ja sitä tarvitsemme, ilosanomaa Jeesuksen ristinuhrista ja toivosta. Jumala
kutsuu omiaan kuitenkin myös olemaan ihmisiä ihmisille ja Pyhä Henki voi
osoittaa miten voimme auttaa ja rohkaista toisiamme.
Kipu ja haavat
Missä kipu tuntuu? Kuvittele että olet töissä jossain
talossa, heräät aikaisin, hoidat eläimiä, kannat vettä, teet ruokaa ja palvelet
pöydässä. Jos sinun emäntäsi tai isäntäsi haukkuu sinua koko ajan, etsii koko
ajan vikojasi, vaatii enemmän, ahdistelee ja lyö, missä kipu tuntuu?
---- Ehkä kipu tuntuu vatsassa. Tunnet häpeää ja pelkoa. Ehkä se tuntuu sydämessä, olet henkisesti haavoilla, väsynyt ja riekaleina. Ehkä käsivarressa tuntuu nyrkiniskun muisto monta päivää. Tähän ei ole vaikea eläytyä. Meidän jokaisen ruumiissa on tällaisia haavoja ja muistoja väärin kohdelluksi tulemisesta. On myös muita kipuja.
---- Ehkä kipu tuntuu vatsassa. Tunnet häpeää ja pelkoa. Ehkä se tuntuu sydämessä, olet henkisesti haavoilla, väsynyt ja riekaleina. Ehkä käsivarressa tuntuu nyrkiniskun muisto monta päivää. Tähän ei ole vaikea eläytyä. Meidän jokaisen ruumiissa on tällaisia haavoja ja muistoja väärin kohdelluksi tulemisesta. On myös muita kipuja.
Joskus lähimmäisen kivun näkeminen, kuuleminen,
pysähtyminen, myötätunto ja konkreettinen apu parantavat myös meidän omia
haavojamme. Näin sanoo myös profeetta Jesaja. Kun näin teet – eli näet, huomaat ja välität - hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen.
Milloin Jumala kuulee
huutomme?
Jesajan teksti, jonka äsken kuulimme, kertoo ajasta noin 520
vuotta ennen Kristusta. Babylonia on kukistunut ja Jerusalemin temppeli on
rakennettu uudelleen. Osa kansasta on saanut asua koko ajan Israelissa, osa on
ollut pakkosiirtolaisuudessa Babyloniassa. Sieltä on jo palannut väkeä, mutta
pääjoukkoa odotetaan. Jesajan mukaan tilanne on kaoottinen, sillä johtajat
eivät oikein tee mitään. Kansan vartijat nuokkuvat nukuksissa eivät näe.
Yhteiskunnassa vallitsee vahvemman laki ja sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus.
Työväkeä sorretaan ja lyödään. Palvellaan vääriä jumalia, jopa lapsia surmataan
ja uhrataan heille. Mutta myös jumalanpalveluselämä kukoistaa: uudessa
temppelissä noudatetaan ruokapaastoa ja tehdään katumusharjoituksia.
Jumala sanoo profeettansa suulla, että se ei riitä, hän on
kyllä antanut monenlaisia säädöksiä jumalanpalveluksen viettämisestä ja
uhraamisesta, mutta ne eivät ole elämän ydinasia. Ydinasia on siinä, miten
kohtaat toisen ihmisen, kartteletko sitä, joka tarvitsee apuasi, teetkö työtä
oikeudenmukaisuuden hyväksi, oletko valmis jakamaan aikaasi, voimiasi ja
varojasi. Jos haavoitat ja lyöt, sinun yhteytesi Jumalaan katkeaa, rukouksesi
kaikuvat kuuroille korville. Oikea paasto on sitä, että uskallat kohdata toisen
- ja kun niin tapahtuu, sinun haavasi kasvavat umpeen.
Ken on lähimmäiseni?
Tuo Runebergin virsi (431) jonka äsken veisasimme, on hyvin
ajankohtainen. Siinä kyllä ensimmäisessä säkeistössä oletettiin, että osaamme
pitää lähimmäisinämme omaa perhettä ja ystäviä. Eihän se aina niinkään ole.
Huomioimista ja rakkautta tarvitaan lähellä ja kaukana. Tänään kun
Yhteisvastuukeräys alkaa, on hyvä muistaa, että Paavalikin kierrätti monissa
seurakunnissa keräyslistaa Jerusalemin köyhille. Lahjoillamme voidaan saada
paljon hyvää aikaan kun puhallamme yhteen hiileen. Mutta rahan antaminen ei ole
se ydinjuttu. Jesajan teksti tuntuu muistuttavan juuri lähellä olevista
ihmisistä, heistä joita kohtaan päivittäin. Osaanko nähdä, osaanko kuulla -
perheessä, työpaikalla, naapurustossa, kotipaikkakunnalla?
Jeesuksen opetuslapset eivät osanneet. Heistä etummaisilla
oli taipumus estellä, etteivät ihmiset pääsisi Jeesuksen luokse. He estelivät
lapsia ja sairaita, tämän päivän evankeliumissa sokeaa miestä, etteivät nämä
tulisi Jeesuksen luo. Täälläkin kirkossa joskus joku saattaa moittia, jos
lapset vähän liikkuvat tai metelöivät, ja sitten vanhemmat eivät uskalla tuoda
lapsia kirkkoon. Se on väärin. Aivan jokaisella on oikeus tulla tänne,
erityisesti lapsilla.
Opetuslapset tekivät virheitä, sinä teet ja minä teen. En saisi karttaa ketään hänen tapojensa tai terveydentilansa
tai asemansa tai vaikkapa hänen köyhyytensä vuoksi. Jumalan valtakunta kuuluu
erityisesti sorretuille, köyhille ja syntisille. Jumalan valtakunta ei ole
siellä missä kokoontuu omasta mielestään hyviä ja hurskaita ihmisiä.
Kyrie eleison
Meidän messussa on ja on tänäänkin ollut yksi avunhuuto, jonka
Jeesus varmasti kuulee eikä mene ohi. Se on tuo kun laulamme ”Herra armahda”, Kyrie
eleison. Sokea mies huusi juuri niin. Hän tunnisti Jeesuksessa auttajan ja
Daavidin pojan, pelastajan. Opetuslapsille Jeesus oli vähemmän, Nasaretilainen,
he eivät vielä nähneet ja ymmärtäneet kuka Jeesus oli ja miksi hänen pitäisi
kuolla. Mutta sokea mies näki. Jeesus pysähtyi, kysyi mitä toivot, paransi ja
kiitti sokeaa hänen uskostaan.
Uskovaisia onkin siellä missä emme luule, ja uskon pienuutta siellä,
missä ollaan varmoja ja kovia.
Jesajan mukaan silloin kun kohtaamme lähimmäisen ja elämme
hyvää tämänpuolista elämää, myös Jumala on meidän lähellämme. Hän vastaa: hinneni, tässä minä olen. Tuo on aika upea
ajatus, sillä kun Jumala kutsui Abrahamia, Jaakobia, Moosesta ja Samuelia, nämä
vastasivat kuuliaisesti: hinneni,
tässä minä olen. Onko Jumala kuuliainen siellä missä ihminen kurottautuu toista
ihmistä kohden?
Kilvoitus
Vanhurskaus itse kulkee edelläsi, kun teet hyvää, ja Herran
kirkkaus seuranasi, sanoo Jesaja. Herra siis kulkee hyvyyden edellä. Valo tulee
Herralta. Kun luin tämän päivän evankeliumia, harppasin ensin aivan huomaamatta
ohi sen, miten Jeesus kertoi kärsimyksestään, pilkasta, häpäisystä,
sylkemisestä ja lyömisestä. Tässä väkivaltaisten uutisten maailmassa helposti sivuuttaa tällaiset kauheat sanat ja tapahtumat. Olen turtunut, tulee torjunta päälle. Tämän jo tiedän. Mutta juuri siinä on evankeliumi, joka auttaa minua olemaan oikea lähimmäinen. Jeesusta häpäistiin ja lyötiin, häneen tuli haavoja, hän tunsi häpeän ja kivun. Kun luen ja kuulen Jeesuksesta ja pysähdyn kuulemaan hänen sanojaan kärsimyksestään, minua koskettaa Jumalan rakkaus.
Raamattu ja rukous ovat olemassa, että löytäisin Jumalan ja lähimmäisen. Näin lähelle Jeesus tulee minun kipuani. Niin paljon Jumala rakasti minua ja jokaista. Tämä osoittaa tietä myös lähimmäisen luo, elämään tässä ja nyt hyvää tämänpuolista elämää, missä pysähdytään ja kohdataan toinen ihminen rakkaudella. Rakkaus on Jumalan lahja. Edellä ja jäljessä kulkee Herra itse.
Raamattu ja rukous ovat olemassa, että löytäisin Jumalan ja lähimmäisen. Näin lähelle Jeesus tulee minun kipuani. Niin paljon Jumala rakasti minua ja jokaista. Tämä osoittaa tietä myös lähimmäisen luo, elämään tässä ja nyt hyvää tämänpuolista elämää, missä pysähdytään ja kohdataan toinen ihminen rakkaudella. Rakkaus on Jumalan lahja. Edellä ja jäljessä kulkee Herra itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti