Marian ilmestyspäivä

Saarna Vaasan kirkossa Marian ilmestyspäivänä 22.3.2015
Luukas 1: 46-55

Ave Maria

Tämä luettu evankeliumi on nimeltään Marian ylistyslaulu, latinaksi Magnificat. Kun nuorena luin John Steinbeckin kirjoja köyhistä ihmisistä, ihmettelin, mikä se Aave Maria on. Nämä sympaattisesti kuvatut laitapuolen ihmiset kun usein lukivat Aave Mariaa ja Isämeitää. Aave ja Maria ovat tämän Marian ilmestymispäivän kertomuksen alkusanat. Luukas kertoo, miten enkeli Gabriel ilmestyy Marialle ja kun enkelin sanat käännetään latinaksi, niin hän aloitti sanomalla: Ave Maria! Aave on tervehdys: Terve. Se voitaisiin kääntää myös hei tai moi, mutta Gabriel tuskin oli ihan niin tuttavallinen.

Tuolla enkelin tervehdyksellä alkaa katolilaisten usein käyttämä Ave Maria-rukous. Tunnetuin sävelletty Ave Maria lienee Schubertin. Sanat kuuluvat suomeksi näin: 

Terve Maria, armoitettu, Herra sinun kanssasi. 
Siunattu sinä naisten joukossa ja siunattu kohtusi hedelmä, Jeesus.
Tähän asti luterilaisetkin lukevat, sillä ensimmäinen lause on Gabrielin tervehdys Marialle ja toinen on Marian sukulaisen Elisabetin tervehdys hänelle.

Roomalaiskatoliset jatkavat vielä rukoilemalla Mariaa:
Pyhä Maria, Jumalan äiti, rukoile meidän syntisten puolesta
nyt ja kuolemamme hetkellä. Aamen.

- Tätä rukousta sanotaan siis Ave Mariaksi.


Millainen Jeesuksen äidin Marian elämä oli?

Ensimmäinen näytös on tämä Marian ilmestymisen päivä. Enkeli ilmestyy Marialle, ja tästä on noin lapsen odotuksen aika jouluun ja Vapahtajan syntymään. Enkeli Gabriel tuli kertomaan, että Ave Maria, sinä saat lapsen. Maria oli silloin todennäköisesti hyvin nuori. Hän oli kihloissa Joosefin kanssa, ja tuohon aikaan tytöt saatettiin kihlata jo 12-14-vuotiaana. Tuntuu miltei järkyttävältä ajatella miten nuori ja avuton hän oli Jumalan suurissa suunnitelmissa.

- Ehkä Sinullekin on jo nuorena tapahtunut jotakin sellaista, hyvää tai pahaa, joka on määrännyt elämäsi suuntaa. Et ole voinut itse vaikuttaa siihen mitä sinusta tuli, vaan on täytynyt taipua niihin mahdollisuuksiin mitä oli. Tai se mitä koit, on ollut niin vahvasti osa sinua tähän päivään asti, että palaat usein miettimään lapsuuttasi ja nuoruuttasi ja sen vaikutusta elämääsi. Siellä on asioita, joista olet kiitollinen, ja myös jotain, josta olet pahoillasi.

Maria ihmetteli ensin saamaansa viestiä ja kyseli Gabrielilta, miten se on mahdollista, kun olen koskematon. Mutta lopulta hän vastasi sävyisästi: Tapahtukoon minulle niin kuin sanot. Enkeli toi viestiä Jumalalta, joten Maria oikeastaan käytti Isä meidän –rukouksen sanoja: Tapahtukoon Sinun tahtosi.

- Onko Sinun ollut helppo taipua Jumalan tahtoon? Joskus olen huomannut, että pystyn aika aidosti rukoilemaan noin: Tapahtukoon Sinun tahtosi. Mutta aina ei ole helppoa ottaa vastaan mitä sitten tulee. Ajattelee itse saavansa sitä mitä toivoo, mutta saa kokea yllätyksiä ja ihmettelee että tätäkö Sinä Jumala todella tahdot? Miksi Sinä tämän annoit? Ehkä se joskus selviää.

Jo muutaman päivän jälkeen Maria lähtee tapaamaan sukulaistaan Elisabetia. Hän kävelee Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Elisabet, pappi Sakariaan vaimo, odottaa Johannes Kastajaa. Kun hän näkee Marian, lapsi hänen kohdussaan liikahtaa, hän täyttyy Pyhällä Hengellä ja huutaa Marialle: Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
         
- Muistan miten hauskalta tuntui, kun odotin esikoista ja menimme Vesilahdelle häihin. Siellä morsian tervehti minua sanomalla, että Oi miten kaunis sinä olet siunatussa tilassa. Ehkä Sinäkin olet saanut kokea että joku on sanonut ihanan sanan oikealla hetkellä, ja siitä on jäänyt kiitosmieli lämmittämään sydäntä.

Maria ilahtui ja puhkesi ylistämään Jumalaa äsken kuullun evankeliumin, kiitosvirren sanoin. Hän joka kantoi Jumalaa kohdussaan, sanoi, että minun henkeni riemuitsee Jumalasta, Vapahtajastani. Hänen raskautensa oli ehkä toisella viikolla, ja hän jo ymmärsi että sukupolvet tulevat ylistämään häntä. Hän oli aivan köyhä tyttö, ja hän iloitsi siitä, että hänet oli valittu suureen tehtävään, Vapahtajan äidiksi. Jumala ei ollut valinnut jotakuta valtaapitävää, jotakuta ylpeää ja itseriittoista, vaan juuri hänet.

Maria oli varmasti joskus ollut nälkäinen, sillä hän ylisti Jumalaa siitä että hän ruokkii nälkäiset runsain määrin. Maria muisti myös miten Jumala oli pitänyt huolen esi-isistä ja pitänyt aina lupauksensa. Maria tahtoi tarttua Jumalan huolenpitoon. Sitä tarvittaisiin, sillä ei ollut aivan yksinkertaista odottaa aviotonta lasta, joka ei ollut Joosef-sulhasen alulle panema.

Mihin Sinä olet pannut toivosi silloin, kun elämässä on tuntunut olevan liian monta kysymysmerkkiä? Silloin kun on vaikeaa, on hyvä muistaa, että Jumala on valinnut sinut ja minut omakseen, ja tahtoo pitää omistaan huolta. Silloinkin kun meillä itsessämme ei ole uskoa ja toivoa, hän tahtoo hyvyydessään antaa meille elämäniloa ja luottamusta.

Maria viipyi sukulaisten luona kolme kuukautta ja palasi yksin Nasaretiin. Joosef aikoi hylätä hänet, mutta luotti hänkin sitten enkelin sanaan. Lapsi syntyi köyhänä. Maria sai kuulla temppelissä profetian: Sinun sydämesi läpi on miekka käyvä.
Matteus kertoo syntymästä vähän eri tavalla kuin Luukas - että perhe joutui lähtemään pakolaiseksi Egyptiin. Sieltä palattiin Nasaretiin. Jeesus oli kummallinen lapsi. Luukas kertoo, että kerran Maria oli suunniltaan huolesta, kun lapsi katosi.

Ehkä Sinäkin olet kantanut paljon huolta lapsestasi tai jostain muusta läheisestäsi. 12-vuotiaana kadonnut Jeesus löytyi temppelistä ja oli vanhemmilleen kuuliainen, meidän rakkaamme voivat olla huonommilla teillä.

Maria saattoi luottaa poikaansa. Kaanaan häissä Jeesus ei luvannut auttaa sulhasparkaa, mutta Maria luotti, että Jeesus kuulee hänen toiveensa ja auttaa. Tehkää niin kuin hän sanoo, ohjeisti Maria palvelijoita.

On elämän suurimpia lahjoja, jos voi luottaa läheisiinsä, jos tietää, että nämä tekevät parhaansa ja heidän sydämessään on rakkautta.

Kerran Maria ja Jeesuksen veljet halusivat tulla puhumaan Jeesuksen kanssa, joka kuljeskeli ympäri Galileaa, paransi ihmisiä sapattina ja opetti. Ehkä heitä hävetti tai pelotti, ehkä he halusivat puhua Jeesukselle järkeä. Jeesus ei ottanut heitä vastaan, varmasti se tuntui pahalta. Jeesus sanoi jotenkin tylysti, että jokainen joka tekee minun taivaallisen isäni tahdon, on äitini ja veljeni ja sisareni.

Stabat Mater

Jeesuksen kärsimystiellä Maria ei saata pysyä poissa Poikansa ristin juurelta, vaan on sisarensa ja ystäviensä kanssa siellä missä tuska syvimmin viiltää. Johannes kertoo, miten Jeesus huolehti äidistään.  Äidin tunteista ei kuitenkaan kerrota. Aale Tynni on kuvannut niitä todentuntuisesti runossaan Marian kiusaus:

Kun Maria tuli Golgatalle, sanoi hän:
En jaksa enempää,
ja mahdotonta sydämen on turha yrittää.
Tähän asti tulimme, säälimätön, kanssasi kumpikin,
mutta nyt olet astunut ylitsemme, jäimme jalkoihin.
Hänet ristiinnaulitaan, olet säätänyt sen,
mutta katsomaan en jää, en koskaan, en.
Menen pois ja hautaan tämän sydämen,
joka huutaa minussa aina,
menen pois, olen etsivä paikan sen,
missä tuska ei rintaani paina –

Maria kuitenkin näkee toivon kukan ja palaa ristin juurelle ja ottaa oman paikkansa. Kaj Chydeniuksen tähän runoon säveltämässä laulussa Stabat Mater, jonka lauluyhtye Rajaton esittää levyllään Sanat tästä nousee käsittämätön tyyntymisen ja ylistyksen laulu, joka kutsuu mukaan.

- Jos Sinä olet kapinoinut Jumalan säätämyksiä vastaan, et ole ainut. Minäkin olen. Jumala kestää kapinamme.

Saamme kiittää tänään siitä, että Maria eli vahvan elämän. Meitä kutsutaan hänen kanssaan ylistämään siitä, että Vapahtaja täytti tehtävänsä meidän puolestamme pelkäämättä kipua ja kuolemaa. Elämän kaikissa vaiheissa voimme muistaa Herran äitiä Mariaa ja Jeesuksen ristiä. Me emme ole yksin. Kiitetty olkoon Kristus!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti