Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee
suuren valon.
Jesajan kirjan jouluprofetia on minulle hyvin rakas. Profeetta Jesaja eli reilut 700
vuotta ennen Kristusta. Jesaja vaikutti Juudassa. Hänen aikanaan Israel oli
jakautunut kahtia. Pohjoisvaltakuntaa kutsuttiin Samariaksi tai Israeliksi ja
etelävaltakuntaa Juudaksi. Tuohon aikaan Syyrian kuningas ja Israelin kuningas
yrittivät taivuttaa Juudan kuningasta Ahasia kapinaan Assyrian kuningasta
vastaan. Ahas ei suostunut siihen, ja syttyi sota, jota kutsutaan
syyrialais-efraimilaiseksi sodaksi.
Profeetta Jesaja kehotti kuningastaan
pysymään puolueettomana: Pysy
rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää, äläkä sydän kurkussa säiky noita
kahta savuavaa kekälettä. Jesaja
ennusti myös, että Assyria valloittaa Syyrian ja Samarian eikä Juudakaan
säästy, vaan suuri virta tulvii kuohuen yli. Mutta meidän kanssamme on Jumala.
Tämä
jotenkin puhuttelee tänään, kun arabimaissa taas soditaan ja Syyria on
savuavana kekäleenä. Kaikkina aikoina on ollut ahdistusta ja vaaroja.
Jesajan
kirjassa ennen tämän päivän profetiaa kuvataan, miten kansa joutuu kuljeksimaan
ahdistettuna ja nälkäisenä. Kaikkialla on vain vaivaa ja pimeyttä, ahdistusta
vailla valonkajoa, synkkyyttä ilman valonsädettä.
Pimeys
kuvastaa tekstissä depressiota ja kuolemaa, valo taas on elämän ja ilon
vertauskuva.
Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee
suuren valon.
Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.
Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.
Tänäkin
jouluna monessa kodissa asuu kuoleman suru, niin täällä Vaasassa kuin
Berliinissä, Aleppossa tai Jerusalemissa. Kuoleman varjo ilmentää koko
maailmaa, johon kuuluu kuoleman todellisuus. Vain Jumalan kirkkaus voi valaista
synkimmänkin surun ja kuoleman loukon ja antaa siihen lohdutuksen ja toivon.
Tämä
kirkkaus loistaa lapsessa. Lapsen syntymä on Jesajan runon keskuksessa. Se on
kaiken avain. Lapsessa on toivo uudesta ja paremmasta. Kun Jumalan
valo valaisee, päästään juhlaan ja ylistykseen.
Sinä teet runsaaksi riemun, annat suuren
ilon.
Profeetta
piirtää kaksi juhlanäyttämöä: elonkorjuujuhlan ja voitonjuhlan. Ylistys
puhkeaa, kun on saatu tarpeeksi syötävää. Ylistys puhkeaa, kun sota lakkaa ja
sortovalta kukistuu.
Lapsen
syntymä merkitsee vapautumista orjuuttavista voimista. Profeetta kuvaa näitä
sanoilla ies, valjaat ja käskijän sauva. Ies on esimerkiksi härän niskaan tai
sarviin kiinnitettävä vetolaite. Valjaat
kuvaavat oikeastaan samaa asiaa. Hevonen tai aasi voidaan valjastaa vetämään
kuormaa. Ies ja valjaat tekevät kulun raskaaksi, täytyy vetää taakkaa.
@pixabay |
Sinulla voi
olla joku elämän paino tai taakka. Luulen, että jokaisella on, vaikka kaikkien
raskaat asiat eivät näy ulospäin. Voi olla yksinäisyys tai vaikea ihmissuhde,
velkataakka, sairaus, tarkoituksettomuuden tunne, syyllisyys tai vaikkapa
riippuvuus.
Käskijän
sauva kuvastaa pakottamista ja orjuuttamista. On ihmisiä, jotka ovat oikeasti
hyväksikäytön ja sorron uhreja. Mutta on lievempääkin orjuutta. Pysähdyn
miettimään olenko todella vapaa. Mikä ahdistaa, mikä pakottaa?
Joulun lapsi
voi murskata ja keventää elämän painot niin että ylistys puhkeaa. Hän voi antaa
uuden rohkeuden ja rikkoa käskijän sauvan, niin että olet vapaa.
Taistelussa
tahriintuneet saappaat ja vaatteet poltetaan ilolla.
Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä, Rauhan Ruhtinas.
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä, Rauhan Ruhtinas.
Tämä Jesajan
runo on ihmeellinen, sillä se ei ole tyypillinen profetia. Profetiassa puhuu
Herra ja sen tuntee sanoista: Näin sanoo Herra. Pikemminkin runo on puhetta
Herralle. Tämä ei ole myöskään tuon ajan kruunajaisruno. Kuninkaan
kruunajaisissa Jumala adoptoi hallitsijan pojakseen ja hallitsija sai paljon
arvonimiä. Kruunajaisrunossa olisi Herran sanoja ja kuninkaan sanoja.
Pikemminkin kyseessä on syntymäilmoitus tai merkki. Kyseessä ei kuitenkaan ole
mikään tavanomainen syntymä, eikä palatsissa syntyneen Daavidin kuningashuoneen
perillisen syntymäilmoitus, sillä arvonimet ovat niin valtavat:
Ihmeellinen neuvontuoja, Väkevä
Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhan ruhtinas.
Iankaikkinen Isä, Rauhan ruhtinas.
Varhainen
kirkko näki tämän Jesajan antaman merkin täyttyneen Jeesuksessa. Hänessä Jumala
syntyi maailmaan. Oikeus, vanhurskaus ja rauha tulivat todeksi keskellemme.
Jouluevankeliumi sisältää samanlaisia kielikuvia kuin profetia. Paimenet
vartioivat laumaansa yön pimeydessä.
Enkeli ilmoittaa heille suuren ilon.
Daavidin kaupungissa on syntynyt lapsi, jolla on arvonimet Vapahtaja, Kristus ja Herra. Maahan julistetaan rauha: Jumalan on kunnia korkeuksissa ja maan
päällä rauha.
Herää monia
kysymyksiä: Vaikuttaako lapsen syntymä maailmassa tai elämässäni? Entä
vaikuttaako Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus? Olenko sen vapaampi? Onko
kevyempi kulkea? Miksi maailmassa ei ole rauhaa eikä aina edes omassa
sydämessä?
Eteenpäin on
yksi tie ja se tie on täynnä valoa. Saan pyytää Jeesukselta: Tee minusta vapaa. Anna anteeksi syntini. Kanna
minun taakkojani. Ota pois pelot ja anna sydämeeni joulurauha. Anna rauha maailmaan. Auta että
voisin tässä maailmassa olla sinun käsinäsi ja jalkoinasi jakamassa leipää ja
rakentamassa rauhaa. Ole minulle ja maailmalle lohdutus ja toivo. Aamen.
Profeettojen ennustukset ovat toteutuneet ja Vapahtaja on keskellämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti