Saarna Vaasan kirkossa
2. sunnuntai joulusta 3.1.2016
Tekstit: 1. Kun. 8:20, 27-30; Ilm. 4:2-11; Luuk. 2:41-52
Missä Jumala on kohdattavissa? Kohtaanko hänet arjen
keskellä vai kirkossa, ilossa vai surussa? Näitä mietin näiden tekstien
äärellä.
Jeesuksella oli kyllä valtavan hurskaat vanhemmat, jos he
lähtivät joka vuosi maasjalkaisin pääsiäisjuhlille Jerusalemin temppeliin sadan
kilometrin päähän. Mooseksen laissa kehotettiin näin tekemään, mutta ehkä se
oli toivomusponsi, sillä ei varmasti ollut käytännössä mahdollista että kaikki
juutalaiset, vaikkapa vain miehet, olisivat noudattaneet lakia ja menneet
Jerusalemiin pääsiäisenä, helluntaina ja lehtimajajuhlan aikaan. Kävellen
satakin kilometriä on monen päivän matka. On vaikea kuvitella että kaikki
olisivat edes mahtuneet temppeliin.
Meidän Kirkkojärjestyksessäkin on samantyyppinen säädös, 1.
luvun 5. pykälässä nimittäin sanotaan, että Kirkon jäsenen tulee osallistua
jumalanpalvelukseen, käyttää muutenkin armonvälineitä ja edistää seurakunnan tehtävän
toteuttamista. Kirkon jäsenen tulee noudattaa kristillistä elämäntapaa, solmia
avioliittonsa säädetyllä tavalla, antaa kastaa lapsensa ja huolehtia heidän
kristillisestä kasvatuksestaan. Tämän noudattaminen on ehkä helpompaa kuin
pyhiinvaellus kolmasti vuodessa Jerusalemiin – ja kuitenkin niin vaikeaa.
Jeesuksen lapsuudesta tiedämme kovin vähän. Tuomaan
lapsuusevankeliumissa, joka ei kuulu Raamatun kaanoniin, on joitain
legendanomaisia kertomuksia siitä, miten Jeesus jo lapsena teki ihmeitä. Mutta
Raamatussa on vain tämä yksi lapsuuskertomus, tämä missä Jeesus katoaa
vanhemmiltaan. He luulevat, että hän kulkee sukulaisten ja tuttavien kanssa,
mutta eivät löydä lastaan. Marian ja Joosefin hätään on helppoa eläytyä. Koko
Suomi jännitti, löytyykö 11-vuotias poika, ja vieläkin muistan, miten hädissäni
rukoilin kymmeniä vuosia sitten kun eräs kaksivuotias oli kateissa. Muistuu
mieleen myös kun omat lapset ovat joskus piilotelleet vaikkapa leikkimökissä ja
aiheuttaneet suurta huolta. Ja sitähän lapset aiheuttavat vielä aikuisinakin.
Ja vaikkeivät aina varsinaisesti aiheuttaisikaan, niin me vanhemmat osaamme
murehtia.
Joosefin suuhun ei Raamatussa ole kirjoitettu ainoatakaan
repliikkiä. Mutta Maria kyselee ja hänellä on tapana kätkeä sydämeensä asioita,
niin suuria lupauksia, toivoin siemeniä kuin myös pelon ja huolen aiheita. Oli
varmasti kummallista löytää lapsensa temppelistä keskustelemasta
kirjanoppineiden kanssa, mutta outo oli myös Jeesuksen vastaus hätääntyneelle
äidille, ensimmäinen Jeesuksen sana Raamatussa: Mitä te minua etsitte? Ettekö
tienneet, että minun tulee olla Isäni luona?
Jeesus siis jo lapsena ymmärsi, että hän oli Jumalan Poika,
ja hänellä oli kaipaus temppeliin. Asuuko Isä Jumala siis temppelissä?
Myöhemmin ajaessaan kauppiaita temppelistä pois Jeesus sanoi, että temppeli on
rukouksen huone. Jotenkin samalla tavalla koki kuningas Salomon, joka rakensi
ensimmäisen Jerusalemin temppelin noin 960 eKr. Temppelin vihkiäispuheessa
Salomo kyseli, asuisiko Jumala maan päällä? Ja vastasi, että taivasten
taivaatkaan eivät ole Herralle kyllin avarat, saati temppeli. Mutta Salomonkin
mielestä temppeli voi olla Jumalan erityisen läsnäolon, rukouksen ja
anteeksiantamuksen paikka.
Ajattelen, että se mitä tässä Vaasankin kirkossa tapahtuu
joka pyhä, on taivaallisen jumalanpalveluksen heijastusta. Ilmestyskirjan
mukaan sitten kun luodaan uusi taivas ja uusi maa, ei kylläkään ole temppeliä,
koska temppelinä on Jumala itse ja Kristus, Karitsa. Mutta ehkä juuri nyt on
meneillään ylimaallinen jumalanpalvelus, jossa on paljon rukousta ja
ylistyslaulua. Itse Jeesus rukoilee puolestamme.
Oli valtava tuo Ilmestyskirjan kirjoittajan näky, minkä
kuulimme äsken. Siinä oli Jumalan kirkkautta, kummallisten olentojen ja pyhien
ylistystä. Siinä oli sellaista merkillistä yhteyttä, että kun
leijonankaltainen, häränkaltainen, ihmisenkaltainen ja kotkankaltainen
ylistivät, kiittivät ja kunnioittivat Jumalaa, myös 24 vanhinta, joista emme
oikein tiedä keitä he mahtavat olla, kumartuivat kasvoilleen maahan ja
kunnioittivat Jumalaa. Siinä ei ollut yksilöitä, vaan joukko, joka kiitoksen ja
rukouksen kautta sai kohdata Jumalan. Ajattelen, että kyllä mekin tässä
kirkossa olemme suuremmissa sfääreissä, tavoitamme kohti Kaikkivaltiasta
yhdessä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.
Jotkut kristityt ovat innostuneet ylistyslauluista. Joku on
kertonut, että saattaa irrota ankeasta raskaasta todellisuudesta ylistämällä
Jumalaa. Itse olen kokenut tuon ajatuksen vieraana, vaikkakin lähes
raamatullisena. Ylistihän apostoli Paavalikin vankilassa. Ajattelen kuitenkin,
että jos jumalanpalvelus on pakenemista elämästä, se on menettänyt kosketuksen
myös Jumalaan. Sen sijaan tahdon olla aitona ja paljaana Jumalan edessä, sillä
kovin hyvältä tuntuu olla paikassa, missä ei tarvitse esittää mitään.
Tahdon kuitenkin opetella tätä Ilmestyskirjan pyhien laulua,
jossa he sanovat:
Herra, meidän Jumalamme!
Sinä olet arvollinen saamaan
ylistyksen, kunnian ja vallan,
sillä sinä olet luonut kaiken.
Herra, meidän Jumalamme!
Sinä olet arvollinen saamaan
ylistyksen, kunnian ja vallan,
sillä sinä olet luonut kaiken.
Joskus lapset, joista olen huolissani, eivät ymmärrä minua ja
saattavat olla vihaisia. Mutta minä olen antanut heille elämän ja vaikka
rakkauteni on ollut puutteellista, on se kuitenkin rakkautta. Minäkin saatan
olla vihainen Jumalalle, en käsitä sitä kurimusta mihin joudun ja kaikkea sitä
kärsimystä minkä hän sallii. Mutta koska en itse saa savilintua lentämään,
yritän vaikeissa paikoissa ajatella, että Jumala tietää, mitä hän tekee, vaikka
en ymmärrä.
Siksi tahdon liittyä ja kutsua sinuakin liittymään tähän
lauluun, jossa sanotaan, että Sinä joka kaiken tämän loit, annoit elämän
minulle ja lapsilleni, Sinä joka olet ollut elämän kehto ja armon aava meri,
Sinä olet arvollinen saamaan ylistyksen, kunnian ja vallan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti